XXX. Stavba České západní dráhy. | |
V roce 1861 začlo se se stavbou železné dráhy ze Smíchova do Plzně. Železnice měla vésti po levém břehu
řeky přes Blatnice, pod Krásnou stráň, přes Lety, pod Rovinami, skrz Hlásnou Třebáň do Karlštejna a
u Ploučníka měl být vystavěn most, jenž by dráhu převedl na druhý břeh Berounky. Tím by byla odpadla
stavba železného mostu u Dolních Mokropes a pod Rovinami a proti Řevnicím měl být proražen tunel. Ježto
ale dráha projížděla panskými poli, stavěl se tomu tehdejší administrátor velkostatku Kalaš na odpor,
a proto byla vedena po pravém břehu a nádraží bylo vystavěno dosti daleko od obce. Provoz byl otevřen
roku 1863 a jezdily denně 4 vlaky, dva ku Praze a dva ku Plzni. Původně byla dráha jednokolejná, jako
dosud ze Zdic do Plzně a druhá kolej byla vystavěna roku 1900. Nádraží stávalo jinde v místech, kde je
obydlí pro železniční zřízence a nynější č. 108 bylo vybudováno v roce 1883. |